Peulvruchten

Peulvruchten bevatten enorm veel eiwitten en ijzer, deze hebben wij veganisten hard nodig omdat we geen dierlijke eiwitten binnen krijgen.
Nou is het tegenwoordig heel makkelijk om deze peulvruchten te verwerken in je dagelijkse voedsel. Er zijn echt heel veel verschillende bonen in pot en blik te krijgen die al geweekt zijn, dit scheelt een heleboel tijd om ze te bereiden.

Je kan ze ook gedroogd kopen, dit is goedkoper, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ze een tijd moeten weken voordat je ze kan koken, sommige soorten moeten zelfs 24 uur weken.
Elke soort boon of peulvrucht bevat zijn eigen hoeveelheid eiwitten en ijzer dus is het belangrijk dat je ze ook afwisselt.

Hieronder zie je de vele soorten peulvruchten;

  • Kikkererwten
    Deze bonen lijken een beetje op hazelnoten en worden ook wel garbanzo’s, kekers, Spaanse erwten of chick peas genoemd.
    Ze hebben een bijzondere, nootachtige smaak en blijven stevig.
    Kikkererwten worden veel gebruikt in hummus en falafel, maar je kan ze ook prima in een salade of roerbakgerecht doen.
    Nog een leuk weetje: Als je de erwten uit blik neemt kan je van het vocht waar ze in zitten heerlijke lekkernijen maken zoals chocolademousse, schuimkransjes en merengue.
    Dit vocht noemen ze Aquafaba en lijkt heel erg veel op eiwit, je kan het ook stijf kloppen en als slagroom gebruiken.
  • Kidneybonen
    Dit zijn rode bonen in de vorm van een nier, hier dankt deze boon zijn naam ook aan. Ze zijn stevig aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant.
    Meestal worden ze gebruikt in Chili con carne maar je kan ze ook in een salade doen of lekker in een wrap stoppen.
  • Linzen
    Er zijn verschillende soorten linzen te vinden. Denk maar aan rode, groene, oranje en bruine linzen. Ze hebben een heerlijke, gekruide, pittige smaak en je kan er alle kanten mee uit. Je hoeft ze niet te weken maar moet ze wel wassen.
    Ook het vocht van linzen kan je opkloppen als eiwit.
  • Boterbonen
    Dit zijn grote, enigszins zoete bonen. Ze groeien in een gele sperzieboon en ze bevatten veel mineralen en vitamines. Er is ook een groene variant van die ze Limabonen noemen. Je kan ze als bijgerecht gebruiken of lekker door de sla doen.
  • Sojabonen
    Een zeer eiwitrijke boon die veel gebruikt wordt als diervoeder, maar waar tegenwoordig heel veel vleesvervangers, melk en yoghurt van gemaakt wordt.
    De sojaboon bevat lecithine wat ervoor zorgt dat het cholesterol laag blijft waardoor het risico op hart- en vaatzieken verkleint. Sojabonen bevatten ook best wel veel vet, dit is niet handig als je op de lijn wil letten.
    Je kan ze voor heel veel dingen gebruiken, in de salade, als snack of bijgerecht.
    De nog niet rijpe sojaboon heet Edamame boon.
  • Zwarte bonen
    De zwarte boon heeft een vleesachtige textuur en smaakt een beetje naar champignons. Deze bonen bevatten veel antioxidanten, eiwitten, vezels en helpt je om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Ook helpen ze om je weerstand een boost te geven, heb je langer een verzadigt gevoel en zeggen ze dat het helpt tegen kanker (al is dit niet bewezen).
    Je kan ze in een salade doen, bij roerbakgroenten voegen of burgers van maken.
  • Zwarte ogen bonen
    Deze bonen worden zo genoemd omdat de witte boon een zwarte vlek heeft bij de kiem.  Deze bonen hebben een stevige structuur en een iets zoete en hartige smaak, ze zitten boordevol eiwitten en vezels en geven je een vol gevoel.Er zullen vast nog meer soorten zijn die ik nog niet heb benoemd, weet jij die?
    Laat het me weten in de reacties en ik zal ze toevoegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.