Voedingsstoffen

Zodra je verteld dat je veganist bent zullen veel mensen zeggen dat je dan een hoop voedingsstoffen gaat missen en dat het dus ongezond is. Volgens hun mis je de eiwitten die in vlees en zuivel zitten, maar ze vergeten dat er in plantaardige voeding ook heel veel eiwitten zitten.
Hieronder ga ik wat dieper in op de voedingsstoffen en waar deze allemaal inzitten.

  • Eiwitten
    Combineer meerdere eiwitten met elkaar zodat ze beter worden opgenomen in je lichaam. Sojaproducten, noten, tempeh, granen, peulvruchten en groene bladgroentes bevatten veel eiwitten.
  • Volkorenproducten
    Volkorenproducten bevatten zink , ijzer en veel vezels.
    Deze voedingsstof zorgt voor sterke nagels, een mooie stralende huid, versterkt je immuunsysteem en verbeterd je stoelgang.
  • Goede vetten
    Omega 3 kan je vinden in lijnzaad en lijnolie, avocado, noten en spirulina.
  • Vitamine C
    Als je veel sojaproducten gebruikt heb je extra vitamine C nodig omdat soja de opname van ijzer afremt.
  • Vitamine B12
    Normaal haal je B12 uit dierlijke producten, maar die eet je niet meer.
    In de vleesvervangers en sojaproducten worden ze toegevoegd.
    Maar omdat deze vitamine wel heel erg belangrijk is voor de aanmaak van de rode bloedcellen adviseer ik om een supplement te slikken.
    Een tekort aan vitamine B12 geeft klachten als vermoeidheid, hoofdpijn, bloedarmoede en geheugenverlies.
    Vitamine B zitten in peulvruchten, sojaproducten, groenten en fruit.
  • Vitamine D3
    Vitamine D3 zorgt ervoor dat calcium beter wordt opgenomen in je lichaam.
    Als je voldoende in de zon zit krijg je genoeg binnen, maar in ons koude kikkerlandje schijnt die niet zo super veel. Zeker niet in de winter, dus adviseer ik om een supplement te slikken.
  • Multivitaminen
    LET op
    met het slikken van multivitaminen.
    Door de diëtist ben ik er op gewezen dat in de supplementen vitamine B6 zit, maar wel in een (zeer) hoge dosering. Je mag maximaal 5 milligram per dag aan vitamine B6 binnen krijgen. Vitamine B6 wordt niet afgebroken door het lichaam, een overschot kan klachten geven als tintelende vingers en een dood gevoel in de voeten. Dit heet zenuwschade en is niet meer omkeerbaar.
    Ook in magnesium supplementen zit soms B6.
    Houdt het dus goed in de gaten. Let wel op, niet alle supplementen zijn vegan. Let op dat je niet teveel vitaminen slikt anders loop je het gevaar een overschot binnen te krijgen.
    Wil je hier meer over weten klik dan op de link hieronder.
    https://www.gezondheidsplein.nl

Mijn advies is: Slik een supplement voor de B12 en D en varieer goed met je voeding, dan krijg je eigenlijk alle voedingsstoffen wel binnen die je nodig hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.