Wat doet veganisme met je lichaam?

Er zijn een heleboel dingen in je lichaam die gaan veranderen omdat je plantaardige, gezonde voeding eet. Schrik hier niet van, het zijn allemaal goede dingen die gaan veranderen. 

  1. Energie
    Door het eten van plantaardig voedsel hoeft je lichaam minder hard te werken om het voedsel af te breken. Dat is gunstig want zo houd je meer energie over.
    Ik merkte dit al na ongeveer 1 week zo veel mogelijk veganistisch te eten.
  2. Betere stoelgang
    Je zal merken dat je ontlasting veel soepeler wordt en dat je vaker en makkelijker naar de toilet moet. Je darmen kunnen het voedsel makkelijker af breken en maken daardoor minder geluid.
  3. Gewichtsverlies
    Doordat het plantaardige voedsel minder calorieën bevat zal je vanzelf gewicht gaan verliezen. Je kan meer voedsel nuttigen en houdt langer een verzadigd gevoel.
    Als je het echt doet om af te vallen moet je wel opletten dat je niet teveel gaat snoepen. Daar zitten weer wel veel calorieën in en dan zal je natuurlijk niet gaan afvallen.
  4. Slapen
    Het is mij opgevallen dat ik sinds ik veganistisch eet veel makkelijker in slaap val en ook dieper slaap.
    In het begin zal je dat nog niet merker, maar na een maand zie je wel verschil in je slaappatroon.
  5. Bloedsuikerspiegel en nierfunctie
    Onderzoeken hebben aangetoond dat de bloedsuikerspiegel stabieler wordt door het eten van plantaardig voedsel. Je hebt geen last meer van pieken die je een dipje geven vlak nadat je wat gegeten hebt. Je kent vast wel het gevoel van vermoeidheid vlak nadat je gegeten hebt. Daar heb ik geen last meer van. Het is natuurlijk heel gunstig dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft, maar het verminderd ook de kans op diabetes type 2.
    De eiwitten in het plantaardige voedsel zorgen er ook nog eens voor dat de nierfunctie verbeterd.
  6. Hart en vaatziekten
    Veganisten hebben 75% minder kans op een hoge bloeddruk en tot 42% minder kans op hart- en vaatziekten. Tevens zal het cholesterolgehalte omlaag gaan. Dat komt voornamelijk doordat veganisten meer volkoren granen en noten eten.
  7. Menstruatieklachten
    Normaal gesproken kreeg ik een week voor mijn menstruatie last van pijnlijke borsten, krampen in de baarmoederstreek, nek- en hoofdpijnen en rugklachten.
    Na een maand of 2 als veganist te leven zijn deze klachten compleet verdwenen. Dat is echt een heel groot bijkomend voordeel voor de dames die veganist zijn.
  8. Pijn door artritis
    Een aantal onderzoeken hebben aangetoond dat plantaardig voedsel een positief effect hebben op mensen met verschillende vormen van artritis.
    Door het eten van pure voeding en veel probiotische voeding kunnen de pijnklachten van gezwollen gewrichten en ochtend stijfheid aanzienlijk verminderen.

    Er zijn ook een paar 
    nadelen  bij deze plantaardige leefstijl.
    – De broodnodige vitamine B12 krijg je bijna niet binnen via plantaardig voedsel. Hiervoor adviseer ik om een supplement te slikken.
    – Er ontstaan veel vragen en discussies als je er met mensen over praat.
    Je zal best vaak uitleg moeten geven.
    – In het begin eet je meer en vaker. Dit wordt wel minder als je eenmaal thuis bent in het juist combineren van de vele voedingsstoffen.
    – Bij het boodschappen doen zal je zeker in het begin meer tijd kwijt zijn aan het lezen van de ingrediënten op de etiketten. Maar als je de juiste producten eenmaal hebt gevonden zal het een stuk sneller gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.